برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مواد غذایی مفید برای پیشگیری از اختلالات تیروییدی

مواد غذایی مفید برای پیشگیری از اختلالات تیروییدی عملکرد غده تیروئید در بدن آنقدر مهم است که عملکرد تمام سلول‌ها و غدد بدن به هورمون تیروئید وابسته است. کمبود برخی عناصر مغذی به بروز یا تشدید اختلالات تیروئیدی کمک می کند.

عملکرد غده تیروئید در بدن آنقدر مهم است که عملکرد تمام سلول‌ها و غدد بدن به هورمون تیروئید وابسته است. هورمون تیروئید، نقشی کلیدی در متابولیسم منظم تمامی سلول‌ها و غدد بدن بر عهده دارد و می‌تواند از طریق تنظیم سوخت‌وساز بدن به پیشگیری از افزایش یا کاهش وزن غیرطبیعی هم کمک کند.

به گزارش «بهپو»، اگر بخواهیم درباره رژیم غذایی مناسب برای تیروئید صحبت کنیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که این رژیم غذایی در صورتی تجویز می‌شود که شما کاملا سالم باشید و از کم‌کاری یا پرکاری تیروئید رنج نبرید. افرادی با اختلال عملکرد تیروئید باید برنامه غذایی خودشان را تحت نظر پزشک معالج پیش ببرند اما افرادی که مبتلا به مشکلات تیروئیدی نیستند، می‌توانند با رعایت موارد زیر سلامت تیروئیدشان را تضمین کنند.

 

بیشتر بخوانید: هشت باور غلط تیروییدی

 

1. غذاهای سرشار از سلنیوم مصرف کنید

سلنیوم نوعی ماده معدنی است که دریافت منظم آن می‌تواند به بهبود عملکرد تیروئید منجر شود. زمانی که شما در طول روز سلنیوم کافی دریافت می‌کنید، هورمون تیروئید نقش کالری‌سوزی را در بدن بهتر ایفا می‌کند و باعث پیشگیری از ذخیره کالری در بدن و درنتیجه جلوگیری از ابتلا به اضافه‌وزن می‌شود. از مهم‌ترین منابع دریافت سلنیوم می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ ماهی ساردین، تخم‌مرغ، تخم پرندگان، اسفناج، گوشت بوقلمون، ماهی‌های چرب و مغزهای خام.

 

2. غذاهای حاوی ید مصرف کنید

یکی از کمبودهای تغذیه‌ای که می‌تواند شدیدا باعث اختلال در عملکرد تیروئید شود، کمبود ید در بدن است. از آنجایی که معمولا منابع غذایی حاوی ید کمی محدود هستند، بنابراین بسیاری از کشورها اقدام به یددار کردن محصولات پرمصرف مانند نمک خوراکی کرده‌اند. از این‌رو، بسیار ضروری است که برای پیشگیری از کمبود ید در بدن و جلوگیری از به‌خطرافتادن سلامت تیروئید حتما علاوه بر نمک‌های یددار، از ماهی و غذاهای دریایی که حجم قابل‌قبولی از ید را در خود جای داده‌اند هم به‌طور منظم استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: بلاهایی که کمبود ید سرمان می آورد

 

3. دریافت ویتامین D را فراموش نکنید

تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که ارتباط مستقیمی بین اختلال در عملکرد تیروئید و کمبود ویتامین D وجود دارد. زمانی که سطح ویتامین D بدن در حد مطلوبی باشد، غده تیروئید هم عملکرد بهتری خواهد داشت و سلامت آن کمتر به خطر خواهد افتاد. از منابع غذایی حاوی ویتامینD می‌توان به لبنیات غنی‌شده، روغن‌های غنی‌شده، زرده تخم‌مرغ و جگر اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم کمبود ویتامین D داریم؟

 

4. روزی یک عدد تخم‌مرغ بخورید

پروتئین بسیار باکیفیت، ویتامینD، ید، سلنیوم، ویتامین A و ویتامین‌های گروه B موجود در تخم‌مرغ، همگی می‌توانند باعث حفظ سلامت تیروئید و بهبود عملکرد آن در بدن شوند. بنابراین افرادی که می‌خواهند تیروئید سالمی داشته باشند، بهتر است که روزانه یک عدد تخم‌مرغ بخورند.

 

5. روی کافی دریافت کنید

روی (زینک) جزو مواد معدنی بسیار مهم برای بهبود عملکرد تیروئید در بدن است. اگر بتوانید به‌صورت روزانه دریافت روی را در برنامه غذایی داشته باشید، ترشح هورمون‌های تیروئید در بدنتان به حد مطلوبی خواهد رسید و به این ترتیب علاوه بر حفظ سلامت تیروئید، سلامت سایر ارگان‌های بدن هم تا حدی تضمین خواهد شد. تخمه کدو، انواع گوشت، قارچ، حبوبات، مغزها و دانه‌های خام، همگی از منابع مناسب دریافت روی هستند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با عنصر روی، ریزمغذی ضروری و مورد نیازبدن

 

6. از غذاهای حاوی فلزات سنگین دوری کنید

انواع غذاهای حاوی فلزات سنگین جزو بدترین خوراکی‌ها برای تیروئید محسوب می‌شوند و اصرار به مصرف مداوم آنها می‌تواند شدیدا باعث اختلال در عملکرد تیروئید شود. یادتان باشد که انواع ماهی‌های اقیانوسی مانند ماهی تن حاوی فلزات سنگین هستند.

 

7. خانواده کلم را با احتیاط مصرف کنید

تمام سبزی‌های خانواده کلم مانند گل‌کلم، کلم‌برگ، کلم بروکلی، کلم بروکسل و... همگی جزو خوراکی‌هایی هستند که می‌توانند برای گروهی از افراد باعث ایجاد اختلال در عملکرد تیروئید شوند. بنابراین، اگر از سلامت تیروئید خودتان اطمینان ندارید یا سابقه خانوادگی ابتلا به پرکاری یا کم‌کاری تیروئید دارید، حتما درباره مصرف خانواده کلم با پزشک مشورت کنید.

 

8. تا حدممکن غذاهای سرخ‌کردنی نخورید

براساس اعلام متخصصان غدد ایالات متحده، غذاهای چرب و سرخ‌کرده می‌توانند جزو مواد غذایی نامناسب برای تیروئید باشند. معمولا چربی‌ها می‌توانند توانایی ترشح هورمون تیروئید از غده تیروئید را کاهش دهند و علاوه بر به‌خطرانداختن سلامت عمومی بدن، سلامت غده تیروئید را هم تحت تاثیر قرار دهند. هرچه که مواد غذایی برای مدت‌زمان بیشتری و به‌صورت عمیق‌تری در روغن سرخ شوند، مضرات آنها نیز برای غده تیروئید بیشتر خواهد بود.

 

9. مصرف شکر را محدود کنید

قند و شکر و تمامی محصولات حاوی این ترکیبات می‌توانند شدیدا باعث افزایش التهاب در بدن شوند و علاوه بر ایجاد مشکلات مختلفی مانند آسیب‌های سلولی، اختلال در هضم و ایجاد نوسانات ناگهانی قندخون، به بروز اختلال در عملکرد تیروئید هم منتهی شوند. پس، با توجه به این‌که قند و شکر و محصولات حاوی این ترکیبات، حجم زیادی از کالری را وارد بدن می‌کنند، بنابراین توصیه می‌شود که تا حد امکان از مصرف آنها خودداری کنید.

 

10. میان‌وعده‌های مناسب را بشناسید

اگر می‌خواهید تیروئید سالمی داشته باشید و هورمون تیروئید به اندازه کافی در بدن شما ترشح شود، باید میان‌وعده‌های مناسب برای بهبود عملکرد تیروئید را بشناسید. مثلا یک پیاله ماست که با مقداری بادام زمینی مخلوط شده باشد، می‌تواند مقادیر مناسبی از ید، روی، سلنیوم و پروتئین را به بدن برساند که همگی این موارد جزو ترکیبات مفید برای حفظ سلامت تیروئید هستند.

 

11. تنوع را در مصرف گوشت‌ها رعایت کنید

انواع گوشت‌ها، از گوشت‌ها قرمز تا گوشت پرندگان و غذاهای دریایی، هر کدام دارای ویتامین‌ها، املاح و اسید آمینه‌های مختلفی هستند که همگی می‌توانند برای حفظ سلامت تیروئید موثر باشند. برای این‌که بتوانید تمامی اسیدهای آمینه و املاح ضروری برای حفظ سلامت تیروئید را به‌صورت روزانه دریافت کنید، توصیه می‌کنیم که حتما تنوع مناسبی در مصرف گوشت‌ها داشته باشید. منظور از تنوع مناسب، این است که در طول ماه به‌صورت دوره‌ای و منظم، مصرف گوشت قرمز، ماهی، مرغ، بوقلمون، تخم‌مرغ و گوشت انواع پرندگان را در برنامه غذایی داشته باشید تا بتوانید با دریافت ریزمغذی‌های موجود در هر کدام از این گوشت‌ها به حفظ سلامت غده تیروئیدتان کمک کنید.

 

بیشتر بخوانید: باید نبایدهای غذایی در مبتلایان به کم کاری تیروئید

 

نکته طلایی

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث»، تمام افراد مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید که درحال دارودرمانی هستند، باید زمان مناسب برای مصرف داروها و فاصله بین مصرف دارو و مواد غذایی را از پزشک معالج خودشان بپرسند. گاهی اگر زمان مصرف برخی از مواد غذایی، فاصله کوتاهی با مصرف داروها داشته باشد، باعث ایجاد تداخل در عملکرد دارو خواهند شد. از این‌رو، توجه به زمان‌بندی مناسب برای مصرف داروهای مرتبط با اختلال عملکرد تیروئید در بیماران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات